MÖLNDALS ÖPPNA GRUSMÄSTERSKAP

Tävlingen går av stapeln 29 juni. Anmälan öppen nu! Passa på att deltaga i en helt ny grusturnering som förhoppningsvis är här för att stanna. Planeras att spelas på de härliga grusbanorna i Mölndal mitt emellan midsommar och semestern. Observera att vi lägger PS och FS 11A och 12A mellan 2-4 juli. Detta för att man ska kunna spela andra pågående tävlingar som i viss mån kan krocka. Anmälan sker på SVTFs hemsida, genom att klicka på den här länken.

Att tävla

När man har kommit igång med sin tennis kan man snart börja lära sig att spela match och det finns många nivåer att välja på. Nedan följer en genomgång av olika aktiviteter som anordnas för barnen.
Rådgör med er tränare om vad som är aktuellt.

Lilla Klubbtouren
Lilla Klubbtouren är en serie tillfällen att under avspända former träna på att spela match.
Inga resultat antecknas, matcherna spelas på tid och fokus ligger på processen.
Samlingarna arrangeras under hela terminen av olika klubbar i regionen. Därför är det också ett bra tillfälle att bekanta sig med nya tennismiljöer.

Röd
Den här nivån är för de yngsta. Spelet sker på liten bana med röd boll. Från ca. 7 år.
Midi
Har man koll på räkning och börjar hantera spelet med orange boll så är detta nästan steg.
Spelet sker på singelbana med indragen baslinje. Ca. 7-10 år.
Maxi
Det sista steget med fullstor bana och grön boll. Ca. 8-11 år.

Anmälan sker på egen hand. Mer info finns här.

Sanktionerade tävlingar
Från 9-10 årsåldern och uppåt finns möjlighet att delta i av Svenska tennisförbundet sanktionerade tävlingar.

Anmälan sker på egen hand via Tournamentsoftware

Tävlingslicensen är avgiftsfri för spelare 12 år och yngre. I de yngsta klasserna är det alltid poolspel vilket gör att man är garanterad flera matcher i varje turnering. I klasser från 11-13 år finns ett system med A, B och C-klass där man väljer på vilken nivå man vill tävla. Syftet är att anpassa klasserna efter faktisk ålder och spelstyrka vilket ger så jämna turneringar som möjligt.

Seriespel
Klubben anmäler varje vår lag till spel i göteborgsregionens juniorserier.
Matcherna spelas på tid i form av två singlar och en dubbel.
Mer info finns här.

Klubbmästerskap KM

Klubbmästerkap (KM) är en avdramatiserad form av matchspel för klubbens medlemmar. Klubben anordnar KM varje år med följande tävlingsklasser. Tidigare har KM spelats under höstlovet, men numera på sportlovet.

• Herrar A - för erfarna

• Herrar B - för motionärer

• Herrar C - för nybörjare

• Damer A - för erfarna

• Damer B - för motionärer

• Damer C - för nybörjare

• Dubbel - för alla dubbelpar

• Junior MAXI - för juniorer som vanligtvis tränar med den gröna (maxi) bollen

• Junior - för juniorer som vanligtvis tränar med den gula (riktig) bollen

Kostnaden för KM är 350:- och spelform baseras på antal anmälda spelare.

Pga pandemin har KM uteblivit under några år.

Håll utkik för KM 2023! Vi planerar att arrangera KM inom kort och tittar på olika datum som kan passa verksamheten..